KJØPSBETINGELSER FOR BABYSKJERM

1. Om vilkårene

Disse kjøpsvilkårene («Vilkår») gjelder for kjøp av prøvetakingstjenester for analyse («tester») som du gjør fra [Babyscreen] («babyscreen.se»). Kjøp av tester inkluderer både testutstyr og eventuelt laboratorieanalyse av prøvene dine.
Kjøpsavtalen er inngått med BabyScreen Sweden AB, med organisasjonsnummer 559328–3418 og adresse Kyrkogatan 25, 411 15 Gøteborg («oss» eller «vi»). Vilkårene gjelder for deg som handler som privatperson.
Hvis du har spørsmål om disse vilkårene eller om testene våre, vennligst kontakt oss. Du kan nå oss på e-post info@babyscreen.se, på telefon +46 (0)10-1664270, eller per post til: Kyrkogatan 25, 411 15 Gøteborg.
Dersom du bruker Nettsiden til å bestille time hos en klinikk, inngår du en egen bestillingsavtale med den aktuelle klinikken. Vilkårene som gjelder for klinikken fremkommer i forbindelse med bestillingen.

2. Ordre og priser
For å fullføre et kjøp på nettstedet, må du godta vilkårene. Du som gjennomfører kjøpet må være minst 18 år og ellers ha rett til å inngå avtaler, f.eks. ikke være under vergemål.
Når du har fullført kjøpet, sender vi deg en ordrebekreftelse så snart som mulig via e-post. Vi anbefaler at du lagrer ordrebekreftelsen for å lette mulige kontakter med oss.
Vi har rett til å avslå en bestilling, for eksempel hvis du har oppgitt uriktige opplysninger eller dersom bestillingen av annen grunn ikke kan gjennomføres.
Ved bestilling gjelder prisene oppgitt på Nettsiden ved bestillingstidspunktet. Alle priser inkluderer gjeldende merverdiavgift. Prisene inkluderer ikke betalings- og fraktkostnader, som er oppført separat.
Hvis du bestiller en test som krever analyse i et laboratorium for å gi et resultat, er kostnaden for analysen inkludert i prisen som vises på Nettsiden.
Dersom prisen eller informasjonen om et produkt som er oppført på Nettsiden er feil og du innså eller burde ha innsett dette, vil ikke prisen eller informasjonen gjelde for kjøpet. I slike tilfeller vil vi kontakte deg så snart som mulig

3. Brukerveiledning for tester

For alle tester er det viktig at du følger instruksjonene som følger med pakken eller spesifiseres ved registrering. Du er selv ansvarlig for å lese gjennom og gjennomføre prøven i henhold til instruksjonene som gjelder for prøven du har bestilt. Tester utført i strid med instruksjonene vil ikke vise pålitelige resultater.

Avhengig av hvilken test du utfører, kan svaret vises umiddelbart eller kreve analyse i et laboratorium. Om resultatet vises umiddelbart eller om prøvene må sendes til analyse fremgår av produktbeskrivelsen på Nettsiden og i instruksjonene som følger med pakken eller gis ved registrering.

Test der resultatet vises umiddelbart

Tester hvor resultatet vises direkte skal utføres i henhold til instruksjonene som følger med pakken.

Etter å ha fullført testen vil testresultatet vises etter tiden og på den måten som er spesifisert i instruksjonene. For disse testene trenger du ikke sende noen prøver tilbake til oss.

Tester som krever analyse i et laboratorium

For tester hvor prøver skal sendes til analyse, må du aktivere testen og koble den til den som skal utføre det samme. Du aktiverer testen i vår tjeneste i henhold til instruksjonene som følger med i pakken, i appen vår eller i nettleseren din. Appen vår kan lastes ned via App Store eller Google Play. Testen vil ikke fungere med mindre du aktiverer den gjennom vår digitale tjeneste. Du får tilgang til eller får tilgang til Tjenesten i forbindelse med levering av testen.

Når du aktiverer testen og registrerer dine personopplysninger i appen eller på nettsiden, gjelder våre brukervilkår for tjenesten. Vi vil også behandle dine personopplysninger i samsvar med det som fremgår av vår personvernerklæring.

Når du har aktivert testen, utfør den i henhold til instruksjonene som følger med i pakken.

Når du har fullført testen, vennligst returner prøvene til oss. Hvordan du gjør dette og hvor prøvene skal sendes avhenger av hvilken test du har utført. Pass derfor på å følge instruksjonene som du får i forbindelse med aktivering av testen og som følger med i pakken.

Resultatet vil bli sendt til deg etter tidspunktet og på den måten som er spesifisert i instruksjonene.

4. Betaling
Sammen med vår betalingstjenesteleverandør tilbyr vi ulike betalingsalternativer og du velger selv hvilken måte du vil betale for kjøpet ditt. De tilgjengelige betalingsalternativene og eventuelle begrensninger, samt full informasjon om dem, er angitt på nettstedet og i kassen. Avhengig av hvilket betalingsalternativ du velger, kan det påløpe ekstra kostnader.
Betaling skjer via Klarnas plattform. Klarnas betalingsbetingelser gjelder for gjennomføring av kjøp.

5. Kampanjer, rabattkoder og andre tilbud
Vi kan fra tid til annen tilby kampanjer, rabattkoder, gaver og andre tilbud («Tilbud»). Slike tilbud er kun gyldige i løpet av tiden og med betingelsene spesifisert i forbindelse med tilbudet. Tilbud kan ikke kombineres med andre rabatter med mindre det er uttrykkelig angitt på nettstedet.
For noen tilbud må du angi en hvilken som helst kode eller på annen måte aktivere det gjeldende tilbudet før du fullfører kjøpet for å kunne dra nytte av det. Ellers gjelder disse kjøpsvilkårene også for tilbud.

6. Levering
Vi leverer tester i hele Sverige med unntak av øyer eller andre steder som ikke har faste broforbindelser.
Hvilke leveringsmuligheter vi tilbyr vises på Nettsiden og i kassen og bestillingen leveres til deg i henhold til det leveringsalternativet du velger. Vær oppmerksom på at det kan være begrensninger i de ulike alternativene.
Fraktkostnad kommer i tillegg ved bestilling, med mindre annet er uttrykkelig oppgitt i forbindelse med din bestilling.
Leveringstiden kan variere avhengig av hvilket alternativ du velger. Forventet leveringstid vises på nettstedet og vil bli vist til deg under bestillingsprosessen og i ordrebekreftelsen. Vær oppmerksom på at oppgitte leveringstider er omtrentlige og at avvik fra disse kan forekomme. Hvis bestillingen din blir forsinket, vil du motta et varsel om det.
Hvis du har valgt å få leveringen levert til et hentested, vil du motta en melding som viser hvor og når bestillingen din kan hentes. Du er ansvarlig for å hente bestillingen din innen den tiden som er spesifisert i varselet. For uavhentede pakker har vi rett til å kreve et gebyr tilsvarende administrasjonskostnaden ved håndtering av uavhentede pakker, som utgjør 250 SEK.

7. Angrerett
Som utgangspunkt har du rett til å angre kjøpet innen 14 dager i henhold til gjeldende forbrukerlov. Du har imidlertid ikke rett til å angre tester som raskt kan forringes eller bli ubrukelige. Hvilke av våre tester som raskt kan forringes eller bli ubrukelige og derfor ikke omfattes av angreretten vises på Nettsiden. At du ikke kan angre tester som raskt kan forringes eller bli ubrukelige betyr at du ikke har rett til å returnere dem for refusjon. Men hvis du varsler oss innen 14 dager etter at du eller noen som er navngitt av deg har mottatt leveransen om at du ikke ønsker å sende prøvene dine til laboratorieanalyse, vil du få refundert kostnadene for slik analyse.
Ved kjøp av andre tester enn de som raskt kan forringes eller bli ubrukelige, har du heller ikke rett til å angre dersom du har brutt noen forseglinger på våre tester. Grunnen til dette er at alle tester som selges på Nettstedet ikke kan returneres av helse- og hygienegrunner dersom forseglingen er brutt. Hvis du ønsker å angre et slikt kjøp og du ikke har brutt noen forseglinger, har du rett til å heve kjøpet ditt ved å gi oss beskjed innen 14 dager etter at leveringen er mottatt av deg eller noen som er navngitt av deg.

Dersom du ønsker å angre kjøpet av en test som er underlagt angreretten og du ikke har brutt forseglingen, må du gi oss beskjed ved å kontakte oss på e-post info@babyscreen.se, på telefon +46 (0)10- 1664270, eller per post til: Kyrkogatan 25, 411 15 Gøteborg, før angrefristen på 14 dager er utløpt. Du kan også velge å bruke standardskjemaet for å utøve angreretten som det svenske konsumentverket har utviklet, se her.
Ved bruk av angreretten må du returnere produktet til oss uten ugrunnet opphold og i alle fall senest 14 dager etter den dagen du meddelte at du ønsker å benytte deg av angreretten.
Ved retur av produkter dekket av angreretten betaler du kostnaden for returfrakt. Vi anbefaler at produktet sendes i originalemballasjen og godt pakket med en sporbar forsendelse.
Hvis du hever kjøpet, refunderer vi det du har betalt for testen inkludert leveringskostnader (men da regnes ikke ekstra leveringskostnader som følge av at du har valgt en annen leveringsmåte enn den billigste standardleveringen vi tilbyr og returfrakten som oppstår ved bruk av angreretten). Fra beløpet som skal refunderes har vi rett til å trekke fra et beløp tilsvarende produktets verdireduksjon sammenlignet med produktets opprinnelige verdi. Dette gjelder kun dersom og i den grad slik verdireduksjon skyldes at du har håndtert produktet i større grad enn det som er nødvendig for å fastslå dets egenskaper eller funksjon.
Tilbakebetalingen vil skje uten unødig forsinkelse og i alle fall senest 14 dager fra den dagen vi mottok varselet ditt om å kansellere kjøpet. Vi kan imidlertid vente på refusjonen til vi har mottatt produktet tilbake fra deg eller til du har levert bevis på at du returnerte produktet, avhengig av hva som inntreffer først. Refusjoner gjøres via betalingsmetoden du valgte da du la inn bestillingen på nettstedet, med mindre vi uttrykkelig har avtalt noe annet. I alle fall vil ikke refusjonen koste deg noe.

8. Klage
Du har rett til å annonsere testen i henhold til obligatorisk forbrukerlovgivning. Det betyr at du har rett til å klage i tre år. For å gjøre klagen din effektivt, anbefaler vi at du kontakter oss på e-post info@babyscreen.se, på telefon +46 (0)10-1664270, eller per post til: Kyrkogatan 25, 411 15 Gøteborg. Dersom du ønsker å klage, må du kontakte oss så snart som mulig etter at du har oppdaget feilen. Ved en gyldig klage vil vi kompensere deg i henhold til gjeldende lov.
Forsinkede prøvesvar eller bestått eksamen teller ikke som gyldige klager. Det gis ikke økonomisk kompensasjon ved forsinkelser på mindre enn 10 virkedager, det vil si 20 virkedager fra prøvetakingstidspunktet. Ved forsinkelser på mer enn 10 virkedager utstedes økonomisk kompensasjon på 50 % av kjøpesummen for tjenesten. Dersom en prøve ikke kan analyseres etter forbikjøring, må det bes om ny prøve. Dersom pasienten avstår fra å ta ny prøve, har han krav på økonomisk kompensasjon tilsvarende 100 % av kjøpesummen. Velger du i stedet å sende inn en ny prøve og den nye prøven kan analyseres, har du krav på økonomisk kompensasjon tilsvarende 50 % av kjøpesummen.
Passering av prøver der prøven ikke har bestått kvalitetskontrollen i laboratoriet, for eksempel ved hemolyse, høyt blodfettinnhold, høye bilirubinverdier, avvikende DNA-konsentrasjon eller annet sammenlignbart avvik omfattes ikke av klageretten. Ved behov for innsending av ny prøve eller at analysesvar ikke kan leveres, utbetales ingen økonomisk kompensasjon.
Ved kjøp forstår jeg at alle medisinske analyser kan gi falske positive eller falske negative resultater. Ved feil svar er Babyscreen ikke forpliktet til å utstede noen økonomisk kompensasjon.

9. Produktinformasjon mv.
Vi forbeholder oss retten for sluttsalg og eventuelle bilde- eller typografiske feil på nettstedet, i annonser eller annet markedsføringsmateriell og produktbeskrivelser. Vi har rett til å korrigere slike feil, endre eller oppdatere informasjonen på nettstedet og til kontinuerlig å implementere produktendringer og forbedringer på nettstedet.
Bilder som viser tester på Nettstedet, i annonser og annet markedsføringsmateriell er utelukkende å betrakte som illustrasjoner og ikke som spesifikasjoner av dets egenskaper, funksjoner, opprinnelse eller som noen garanti. Se alltid instruksjonene som er inkludert i pakken for testen.
Nettstedet og alt innholdet eies av BabyScreen eller, der det er aktuelt, av våre lisensgivere. Informasjonen på nettstedet er beskyttet av blant annet åndsverklovgivning. Dette betyr at du ikke kan kopiere eller bruke varemerker, firmanavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter og annet innhold uten vår skriftlige forhåndsgodkjenning.


10. Force Majeure
Hvis vi ikke er i stand til å oppfylle våre forpliktelser overfor deg eller hvis utførelsen av våre forpliktelser er vesentlig hindret på grunn av omstendigheter utenfor vår kontroll, som for eksempel krig og naturkatastrofer, har vi ingen forpliktelse til å oppfylle våre forpliktelser i løpet av den tiden disse omstendighetene siste. Du har imidlertid alltid rett til å utøve dine rettigheter under ufravikelig forbrukerlov.

11. Endringer og oppdrag
Vi kan endre disse vilkårene når som helst, men kjøpsvilkårene du godtok ved kjøpet vil alltid gjelde for det kjøpet. Alle endringer vil gjenspeiles i den siste publiserte versjonen av vilkårene på nettstedet. De nye vilkårene vil gjelde for deg når du har akseptert vilkårene, det vil si i forbindelse med å foreta et nytt kjøp på nettsiden.
Vi har rett til å overdra alle eller deler av våre rettigheter og forpliktelser til tredjeparter uten ditt forhåndssamtykke

12. Gjeldende lov og tvister
Disse vilkårene og betingelsene skal tolkes og brukes i samsvar med svensk lov.
Hvis du har spørsmål eller klager, er du velkommen til å kontakte oss på kontaktinformasjonen angitt under punkt 1.3 ovenfor.
Du har også rett til å kontakte Allmänna klagenemnda (ARN) via arn.se eller per post til Box 174, 101 23 Stockholm. Ved tvist følger vi ARNs anbefalinger. Som forbruker har du også mulighet til å klage via EUs nettbaserte plattform for tvisteløsning, som du kan nå via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Uansett hva som er angitt ovenfor, kan eventuelle tvister også avgjøres i enhver kompetent domstol.

____________________

Vilkårene ble etablert av BabyScreen 2022-02-01